Friday, December 17, 2010

DESAK SKMM LABUR WANG UNTUK INDUSTRI KREATIF







Jurey Latiff Rosli
Presiden Penaja MAJIKA


BARANGKALI tidak ramai sedar berkaitan ekosistem industri perfileman dan TV yang hanya memberi keistimewaan kepada satu pihak saja. Setiap tahun stesen TV akan mengumumkan keuntungan bersih berjuta ringgit hasil pembelain program daripada syarikat penerbitan.

Namun kitaran itu tidak berada di landasan betul sehingga berakhir pada satu peringkat saja. Syarikat TV harus memulakan kembali perjalanan industri bernula peringkat awal bagi memastikan industri seni dilihat masih ada.

“Industri penerbitan program TV kita mempunyai masalah dari segi kitaran hayat di mana ekosistem kita tidak betul. Di negara maju, mereka buat banyak program  TV dan lima tahun lagi pencen, kerana mereka masih boleh hidup dengan royalti.”

“Tapi industri kita tidak boleh hidup macam itu sebab tidak ada ekosistem yang betul. Macam mana pelajar jurusan perfileman yang keluar dari indudtri Pengajian Tinggi (IPT), ingin memasuki industri seni sekiranya perkara ini berterusan. Peluang kerja terlalu kecil dan kami yang sudah lama bertahan mencari makan serta memastikan industri seni terus bergerak inginkan pembelaan.”

“Ekosistem industri kreatif harus dibetulkan dan MAJIKA akan terus mendesak agar ekosistem berubah. Kesan daripada ekosistem yang betul ini akan memastikan industri bergerak dilandasan yang betul dan tahun 2020 Insya-Allah jika ini diperbaiki, kita akan menjadi seperti mana korea dan pada masa itu kita sudah menjadi Negara maju.” Katanya.

MAJIKA turut melihat ekosistem yang tidak betul ini bukan berpunca daripada stesen televisyen, namun meragui peranan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) terhadap industri hiburan.

“Kita dapat tahu stesen TV harus membayar beberapa peratus caj kepada SKMM daripada keuntungan mereka selain lessen. Jadi apa yang kita lihat, duit yang dibayar kepada SKMM itu tidak disalurkan kembali kepada industri.”

“Kita mahu industri boleh maju lagi seiring dengan stesen televisyen itu sendiri, mereka simpan duit untuk apa, ia satu kerugian kepada industri. Seperti yang dimaklumkan oleh Media Prima mereka membayar berjuta ringgit setiap tahun kepada SKMM caj yang dikenakan kepada stesen TV. “

“Duit itu juga diambil dari rakyat jadi SKMM harus memberikan semula untuk menggerakkan industri. Kita akan mendesak SKMM untuk melakukan sesuatu kepada industri dan tidak kira berapa peratus akan disalurkan kepada industri,” katanya yang masih tidak nampak sumbangan SKMM terhadap industri.


INFO MAJIKA
  • Terdiri daripada enam persatuan seni seperti Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN),Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM), Persatuan Penerbit TV Malaysia (PTVM), Persatuan Penulis Skrin Malaysia (SWAM), Persatuan Profesional Pekerja Filem Malaysia (PROFIMA), dan Persatuan Syarikat Post Produksi dan Animasi Malaysia (POSTAM).
  • Penubuhan MAJIKA bagi memperjuangkan berkaitan harta intelek yang membabitkan royalti dan hak cipta pengkarya diadili dengan saksama. Isu seperti mana yang berlaku kepada seniman agung Tan Sri P Ramlee tidak akan berulang.
  • Suara MAJIKA dari kaca mata pemain industri boleh mengubah Dasar Industri Kreatif Negara agar ekosistem industri berubah dengan memperoleh keistimewaan sama rata sekali gus.
  • Industri kreatif membabitkan filem dan TV menyumbang sebanyak RM6 billion dan kerajaan suntik RM200 juta menerusi Dana Industri Kreatif.

No comments:

Post a Comment