Thursday, January 21, 2016

WAJIB DAFTAR PTVM-SYARAT BARU PADU CITRA BAGI PERMOHONAN LESEN DAN SPP FINAS

Melalui syarat baru 'Padu Citra' yang dikuatkuasakan oleh FINAS baru-baru ini mensyaratkan supaya Syarikat Produksi yang ingin memohon serta memperbaharui Lesen Pengeluaran(PF) dan Lesen Pengedaran(DF) dan permohonan Sijil Perakuan Pengambaran(SPP) perlu mendaftar sebagai ahli Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia.

Berikut merupakan kenyataan daripada Pihak FINAS

KENYATAAN AKHBAR

SURAT PERAKUAN PENGGAMBARAN (SPP) DAN PADU CITRA

Mulai 1 Februari 2016 Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) akan memperkemaskan pelaksanaan Surat Perakuan Penggambaran (SPP) dan perubahan dasar Padu Citra. Syarat SPP ini termaktub di dalam Syarat Tambahan Lesen, Syarat 1 iaitu:

“ Pemegang lesen, jika membuat penggambaran filem hendaklah memaklumkan kepada Perbadanan tidak lewat dari tujuh (7) hari sebelum penggambaran sesuatu filem dimulakan melalui borang tertentu yang dikeluarkan oleh Perbadanan. Dengan penghantaran borang tersebut, Surat Perakuan Penggambaran (SPP) akan dikeluarkan oleh Perbadanan”.

Dalam memperkemaskan pelaksanaan permohonan SPP mulai tarikh tersebut, semua pemegang lesen Pengeluaran Filem yang memohon SPP hendaklah menjadi ahli kepada persatuan-persatuan yang berkaitan. Contoh keahlian bagi permohonan SPP adalah berikut:

a) Bagi permohonan SPP bagi penerbitan filem cereka pawagam hendaklah menjadi ahli PFM;

b) Bagi permohonan SPP bagi penerbitan untuk siaran TV hendaklah menjadi ahli PTVM; dan

c) Bagi permohonan SPP bagi penerbitan dokumentari hendaklah menjadi ahli MyDocs.

Semua filem termasuk filem cereka pawagam atau program TV atau dokumentari dikehendaki memasukkan nombor SPP diakhir filem berkenaan atau “ending credits”. Kegagalan memasukkan nombor SPP diakhir sesebuah filem boleh menyebabkan tidak dapat ditayang di bawah Skim Wajib Tayang (bagi filem cereka pawagam) atau tidak dapat disiarkan di stesyen TV dan tidak dapat menyertai mana-mana festival filem.

Mana-mana pemegang lesen yang tidak memohon SPP sebelum sesuatu penggambaran flem adalah melanggar Syarat 1, Syarat Tambahan Lesen dan melakukan kesalahan di bawah Peraturan 12, Peraturan-Peraturan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Pelesenan) 1983. Mereka boleh dikenakan kompaun atau jika disabitkan kesalahan boleh dihukum di bawah Seksyen 25 Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional 1981 (Pindaan 1984).

Bagi perubahan dasar pelaksanaan Program Padu Citra, mulai 1 Februari 2016 juga, keahlian persatuan di kalangan penglibat/penggiat dalam sesuatu produksi adalah menjadi tanggungjawab penerbit dalam menentukan mereka menjadi ahli kepada persatuan-persatuan berkaitan mengikut persetujuan diantara persatuan-persatuan penerbit (PFM,PTVM,MYDocs) dan persatuan-persatuan professional atau krew produksi (FDAM,SENIMAN,KARYAWAN,PROFIMA,MySC dan sebagainya).




1 comment:

  1. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete