Thursday, February 17, 2011

‘SAHAM SINGA’ DI RTM AKAN DISIASAT


DR. RAIS Yatim bersama wakil-wakil stesen televisyen RTM, Media Prima dan Astro sewaktu pelancaran Anugerah Seri Angkasa 2010 di Kuala Lumpur baru-baru ini.
 
SAMA seperti stesen-stesen televisyen (TV) lain, Radio Televisyen Malaysia (RTM) memerlukan banyak rancangan seperti drama, dokumentari dan bual bicara bagi mengisi slot siaran stesen penyiaran itu pada setiap hari.

Justeru, RTM bukan setakat menerbitkan sendiri rancangan-rancangan siarannya tetapi turut menerima bekalan itu daripada syarikat-syarikat produksi swasta pada sepanjang tahun bagi memenuhi permintaan tersebut.

Bagaimanapun, dalam menerima bahan-bahan rancangan untuk siaran RTM di saluran TV1 dan TV2 terdengar banyak keluhan di kalangan penerbit swasta yang dikatakan menerima agihan pembekalan slot yang tidak sama rata.

Berhubung perkara itu, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pihaknya akan meneliti agihan slot pembekalan rancangan di dua saluran TV itu agar ia dibekalkan mengikut saluran yang betul.

"Dalam hal ini, saya tidak benarkan mana-mana pihak menggunakan RTM sebagai batu loncatan bagi mendapatkan sesuatu projek mengikut saluran yang tidak sepatutnya. Mereka itu adalah golongan yang mendapat 'saham singa'.

"Kalau wujud 'saham singa' atau laluan mudah untuk mendapatkan sesuatu projek dan kekayaan di RTM dengan mengetepikan pihak-pihak lain yang lebih layak, sila beritahu saya. Saya akan siasat sendiri perkara itu," komennya.
Dr. Rais mengulas isu itu pada majlis pelancaran Anugerah Seri Angkasa 2010 (ASA 2010) yang akan diadakan pada 18 dan 19 Februari ini di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur.

Isu itu timbul apabila ada yang mendakwa terdapat segelintir penerbit mendapat sehingga 500 jam setahun bagi membekalkan slot rancangan di RTM sehingga mengetepikan penerbit-penerbit lain yang mempunyai kelayakan sama.
"Dalam hal ini, saya akan pastikan supaya RTM bersikap adil dalam memberikan slot pembekalan rancangan di TV1 dan TV2. Kalau betul ia berlaku sila tampil ke depan dengan bukti dan kami akan siasatnya dengan segera," janjinya.

Pada majlis itu, Dr. Rais menjelaskan ASA 2010 mencatat sokongan yang positif bukan sahaja daripada kalangan tiga stesen penyiaran tersebut tetapi juga jumlah pencalonan yang diterima pada kali ini.

Jelasnya, anugerah itu kali ini meningkat 20 peratus berbanding penganjuran tahun 2006 di mana tahun ini kita menerima 521 pencalonan. Ini suatu angka yang besar dan amat membanggakan semua pihak yang terbabit.

"Tahun ini secara keseluruhannya 198 pencalonan kategori radio dan 323 pencalonan kategori TV telah diterima untuk bertanding pada ASA 2010. Turut diselitkan ialah kategori Tokoh Seri Angkasa.

"Bagaimanapun daripada lebih 600 pencalonan yang kami terima daripada semua stesen TV ada di antaranya yang ditolak penyertaannya kerana ia diluar jangka masa siaran yang telah ditetapkan iaitu dari 1 Jun hingga 31 Julai 2010," ujarnya.

AS A 2010 menyaksikan RTM mendominasi kebanyakan kategori pada kali ini, apabila menerima 111 kategori radio dan 133 kategori TV, Astro (25 kategori radio, 76 kategori TV) dan Media Prima Berhad (17 kategori radio, 100 kategori TV).

Selain tiga penyiar gergasi tanah air itu, ASA 2010 turut disertai oleh organisasi dan syarikat seperti Bernama, Filem Negara, THR, 988 FM, Cats FM dan Suria FM yang turut menghantar pencalonan masing-masing.

Anugerah yang diiktiraf oleh kementerian terbabit menyaksikan pertembungan drama-drama yang disiarkan Astro Prima apabila RTM mempertaruhkan dua drama berjudul Perempuan dan Sekudus Doa Arisya serta Astro Prima (Denai Berbisik dan Anak-Anak Lorong).

Dengan tema yang kebanyakannya bertemakan kemanusiaan yang sarat dengan mesej dan telah meruntun hati para penonton seperti Anak-Anak Lorong dan Perempuan mampu mengangkat salah satu daripadanya sebagai pemenang kategori Drama TV Terbaik.

Bagi kategori Pengarah Drama TV Terbaik ia memperlihatkan pertembungan antara pengarah lama dan baru seperti Erma Fatima dan Mohd Fahmi Sarindi yang mempertaruhkan drama arahan masing-masing yang mempunyai garapan tersendiri.

Dalam hal ini, selain gaya arahan termasuklah pergerakan kamera dan latar lokasi penggambaran dijalankan, jalan cerita sesebuah drama dan keberkesanan lakonan para pelakonnya juga menyumbang ke arah itu.

Saham Neraka arahan Erma Fatima dan Sebelum Akhirat arahan Murali Abdullah tentunya paling mencuri tumpuan para juri di mana ia tidak menghairankan jika salah salah satu daripadanya muncul sebagai pemenang kategori ini.

Selain kategori drama, rancangan berbentuk hiburan atau konsert juga mendapat perhatian ramai, contohnya kategori anugerah Pengacara TV Terbaik yang membariskan lima finalisnya iaitu Ally Iskandar, Sarimah Ibrahim, Cheryl Samad, Wan Kamarudin Wan Ibrahim dan Sayed Munawar Sayed Mohd Mustar.

Calon paling sengit bagi mengungguli anugerah itu ialah Sarimah Ibrahim dan Ally Iskandar di mana kalau salah seorang daripadanya memenangi anugerah itu ia mungkin sukar untuk mendapat bantahan ramai.




Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar HAFIZ JOHARI


No comments:

Post a Comment