Wednesday, July 13, 2011



ISU royalti dan cetak rompak terus menjadi masalah kepada bidang muzik tempatan. Penyelesaian terhadap isu ini tetap menjadi keutamaan penggiat seni tidak kira komposer, penyanyi dan pemuzik.

Masalah sama pernah diperjuangkan persatuan hiburan seperti Persatuan Karyawan Malaysia yang cuba membawa isu ini ke peringkat kementerian. Namun hingga kini ia masih belum dapat diselesaikan. 

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, artis tidak seharusnya meletakkan masalah ini ke bahu kerajaan semata-mata dalam mencari jalan penyelesaian.


Katanya, kerajaan memandang serius dua masalah besar ini sehingga meneliti semula Akta Hakcipta 1987 yang kini dalam proses pindaan. Akta ini akan dibentangkan di Parlimen Oktober akan datang sebelum ia dibawa ke Dewan Negara dan seterusnya diwartakan.

“Dalam akta yang ada sekarang, masih ada banyak lompang yakni tidak begitu menjaga kepentingan penggiat seni. Sebagai kerajaan, kita mahu menjaga kepentingan semua yang terbabit.

“Tidak dinafikan, artis memberi banyak sumbangan dan memainkan peranan besar dalam masyarakat. Kutipan royalti menjadi isu paling berat kerana kita tidak mempunyai sistem yang khusus.

“Apa yang berlaku, artis dan penggiat seni sendiri tidak tahu apa yang terjadi selepas kutipan royalti mereka dibuat. Begitu juga, tiada perjanjian yang jelas antara badan pemungut royalti dengan penggiat seni itu sendiri,” katanya pada majlis Hari Himpunan Bintang di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ismail berkata, kerajaan tidak dapat mengambil tindakan lanjut terhadap badan berkenaan kerana mereka tidak berdaftar dengan kementerian. Malah, ketika ini kementeriannya juga tidak mempunyai kuasa untuk menyekat sesiapa yang mahu memungut royalti.

Menerusi pindaan yang dibuat, setiap badan yang mahu menjalankan kerja memungut royalti wajib berdaftar dulu dengan kementerian. Badan yang ingkar mematuhi peraturan ini boleh dibatalkan lesennya.

“Badan ini juga perlu menghantar laporan kepada kementerian mengenai kutipan royalti yang jelas. Dalam pada itu, maklumat ini harus disampaikan dengan jelas kepada semua artis yang terbabit. 

 “Denda sebanyak RM500,000 boleh dikenakan kepada badan yang melakukan kutipan royalti secara haram. Dalam pindaan ini, kementerian berbincang menetapkan kadar tertentu untuk artis agar mereka tahu lebih awal jumlah royalti yang bakal mereka peroleh.

“Pelaksanaan Tribunal Hak Cipta akan diperkenalkan semula. Jika ada artis tidak berpuas hati, mereka boleh membawa kes mereka ke tribunal ini tanpa melalui mahkamah sivil.

“Pindaan terhadap aktiviti muat turun karya muzik secara haram juga akan dilaksanakan. Pelaksanaan pindaan akta selewat-lewatnya pada Jun tahun depan,” katanya.

Pada forum yang diadakan pada majlis itu, penyanyi Amy Search, Ziana Zain, Aizat dan pelakon Diana Danielle tampil sebagai ahli panel membincangkan masalah royalti dan cetak rompak.

Perbincangan selama dua jam dipengerusikan Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya (UM), Dr Abu Hassan Hasbullah turut disertai Timbalan Ketua Pengarah (Korporat), Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO), Mohd Shahar Osman bersama Timbalan Peguam Pendakwaraya KPDNKK, Hidayatul Marikha.

Amy berkata, maklumat mengenai hak artis dan Akta Hak Cipta sepatutnya diketahui semua pihak dan dipandang serius dalam menyelesaikan masalah royalti dan cetak rompak.

“Di luar negara, mereka mempunyai sistem kutipan royalti yang cekap tetapi kita melakukannya secara suka hati. Tidak perlu bertanya siapa harus dipersalahkan. Menyalahkan persatuan juga tidak akan menyelesaikan masalah,” katanya.

Ziana meluahkan rasa kecewa mengenai pengagihan royalti yang diterimanya masih sedikit walaupun dia sendiri aktif menyanyi sejak lebih dua dekad.

“Tidak perlu banyak persatuan dalam memperjuangkan perkara ini. Cukup satu badan yang mewakili semua artis dan artis juga perlu bersatu hati,” katanya.

Diana pula berpanda
ngan artis tidak seharusnya menyalahkan persatuan ketika dihimpit masalah. Apa yang perlu diperbetulkan ialah sikap diri sendiri untuk memahami hak mereka sebagai artis.

Bagi Aizat, kesedaran artis terhadap proses kutipan royalti perlu dipertingkatkan. Dia menggesa setiap artis mengambil sikap mengambil tahu hak mereka dan jangan membiarkan orang tengah mengendalikan segala-galanya.


Keratan akhbar Harian Metro
13 Julai 2011, Rabu
 

No comments:

Post a Comment