Friday, June 3, 2011

TV Alhijrah tetapkan syarat

Pelakon mesti tutup aurat, tiada adegan bersentuhan antara pelakon bukan muhrim
STESEN TV AlHijrah mahu berada di garisan hadapan dalam menyampaikan syariah Islam kepada penonton. Bagaimanapun mesej itu akan disampaikan secara kreatif dan berkesan agar dapat menarik golongan muda berubah ke arah kebaikan.
Satu darinya dengan mengenakan syarat serta garis panduan khusus kepada penerbit drama dan filem sebelum karya mereka diluluskan untuk siaran di stesen TV AlHijrah.
Stesen yang dilancarkan enam bulan lalu, kini dapat disaksikan menerusi saluran Astro 114, bermula Rabu lalu.

Penerbit drama tempatan harus mematuhi syarat ditetapkan di mana pelakon yang terbabit harus menutup aurat, serta tiadanya adegan pegang di kalangan pelakon bukan muhrim dalam produksi yang ingin disiarkan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang ditemui selepas menjayakan program istimewa Segalanya Bermula Di Sini sempena kemasukan TV AlHijrah secara rasminya ke saluran Astro berkata, garis panduan ditetapkan tidak dinafikan pada mulanya akan membebankan penerbit, tetapi kesannya nanti amat baik kepada penonton.

“Kami memang meletakkan syarat di mana penerbit harus mematuhi garis panduan sekiranya ingin drama terbitan mereka disiarkan di stesen kami. Usia kedewasaan kami baru enam bulan, mungkin ada yang kami terlepas pandang tetapi kami tidak akan sewenang-wenangnya meminggirkan hal-hal sensitif yang boleh menjadi isu. Sebaliknya akan sedaya upaya kami hindari.
“Memang tak dinafikan syarat dikenakan kepada penerbit akan sedikit sebanyak membebankan mereka tetapi sebagai sebuah stesen yang berpaksikan kepada keislaman, kami perlu mengambil kira semua perkara.

“P Ramlee sendiri tidak memerlukan adegan menjolok mata untuk menggambarkan babak yang sensitif, cukup hanya disampaikan secara simbolik tetapi penonton masih boleh faham dan karyanya terus evergreen.

“Kalau boleh kami pun mahu menjadi seperti itu, di mana mesej yang ingin kami ketengahkan disampaikan dalam suasana santai. Tetapi sebenarnya ada pengajaran besar yang berlaku,” kata Jamil Khir lagi.

Selain Jamil, rancangan istimewa selama dua jam bermula jam 9 malam itu turut mengundang beberapa personaliti, pengarah dan artis tempatan. Dihoskan oleh Syafiq, Zulakifli, Mohd Amin Idris dan Irma Hasmie turut menemuramah kumpulan Al Mawlid, Mustaffa Daood dari kumpulan Debu, Studio Muallaf & Friends, Erma Fatimah, Wan Hasliza, Wan Kamaruddin serta ramai lagi.

Menerusi AlHijrah juga, penonton mendapat kefahaman mengenai peranan dimainkan Jabatan Perdana Menteri terhadap masyarakat seperti pembahagian zakat, bantuan kepada anak yatim dan fakir miskin serta banyak lagi.

Walaupun berkonsepkan keislaman, stesen TV AlHijrah juga tidak akan meminggirkan program berunsurkan hiburan asalkan masih berlandaskan nilai kerohanian. Stesen berkenaan juga akan memperkenalkan program berkonsepkan realiti kerana populariti program sedemikian di kalangan penonton.

“Apabila menyebut TV Alhijrah, saya tidak mahu penonton mengaitkan stesen ini dengan ceramah agama atau azan semata-mata, tetapi kami mahu stesen ini menjadi medan di dalam pembentukan sahsiah dan ibadah tidak hanya untuk golongan anak-anak tetapi dewasa dan juga untuk seisi keluarga.

“Dengan konsep yang kita perkenalkan ini, ia juga tentunya mendatangkan cabaran kepada TV Alhijrah kerana kami tidak mahu dilihat pada skop yang sempit.

Hiburan yang akan diketengahkan oleh stesen ini juga tidak akan bersifat stereotaip. Kita akan cuba mengundang artis dari luar negara seperti Australia, Afrika, Amerika untuk mewarnai lagi program kami,” kata Jamil lagi.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif TV AlHijrah, Bukhari Che Muda pula berkata, program yang disiarkan enam bulan lepas akan ditayangkan kembali untuk memberi peluang kepada pelanggan Astro yang terlepas program menarik di stesen berkenaan untuk menikmatinya kembali.

Bagaimanapun pada masa sama, TV AlHijrah akan terus memperkenalkan program baru kepada penontonnya seperti drama epik bersiri Alauddin terbitan KL Motion Pictures yang menemui penonton setiap Sabtu jam 8.30 malam dan drama Kitab Cinta arahan Erma Fatima yang menemui penonton setiap Rabu hingga Jumaat, jam 8.30 malam.

Sejak memulakan siaran pada 1 Disember, program yang mendapat jumlah tontonan tinggi ialah slot drama, program Majalah Islam, Misteri Alam Melayu dan Ejen Halal. Saluran TV AlHijrah memulakan siaran dari jam 12 tengahari hingga 12 tengah malam pada Isnin, Selasa, Rabu dan Khamis dan menemui penonton lebih awal bermula jam 7 pagi pada Jumaat, Sabtu serta Ahad.

No comments:

Post a Comment