Friday, June 17, 2011

ISU HAK SIARAN PENERBIT TV DI BAWAH AKTA HAK CIPTA 1987

PTVM telah menghantar memorandum pindaan Akta Hakcipta Terpelihara Harta Intelek kepada YB Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob dan telah menerima surat daripada Ketua Pengarah MyIPO seperti berikut……..


Maklumbalas daripada MyIPO, Pihak KPDNKK telah mengambil inisiatif dengan mengemukan beberapa cadangan pindaan ke atas AKta Hak Cipta 1987 (Pindaan 2010) yang antara lain memperluaskan kuasa-kuasa Tribunal Hak Cipta untuk membolehkan pihak berkepentingan di dalam industri hak cipta merujuk isu-isu berkaitan hak cipta kepada Tribunal.

Dengan tertubuhnya Tribunal ini kelak, pihak berkepentingan dalam industri hak cipta akan mempunyai satu platform alternatif selain dari Mahkamah bagi menyelesaikan pertikaian berkaitan hak cipta.

Untuk makluman, Akta Hak Cipta 1987 (Pindaan 2010) akan dibaca untuk kali kedua di persidangan Parlimen pada sesi Jun ini dan sekiranya diluluskan, ahli-ahli Tribunal akan dilantik bagi tujuan pelaksanaan fungsi Tribunal Hak Cipta.

Inilah hasil usaha Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PTVM) di dalam memperkukuhkan perjuangan dan memperkasakan persatuan.

No comments:

Post a Comment